Maleisie en Thailand

We weten het heeft veel te lang geduurd maar bij deze….de belevenissen van Maleisië en Thailand.

Na Indonesië zijn we doorgereisd naar Kuala Lumpur (Maleisië). Aangekomen bij ons hotel, komen we erachter dat we precies hetzelfde hotel hebben geboekt als 6 jaar terug (wat een toeval!). De volgende dag lopend naar de Petronas (Twin) Towers, maar hoe dichtbij ze ook leken te staan het was nog een aardige wandeling. Nog even een winkelcentrum in (daar barst het van in Kuala Lumpur, winkelwalhalla) en ’s middags naar een aquarium, veel te duur. Maar voor buitenlanders is alles twee keer zo duur als Maleisiërs.

We zaten met ons hotel in Little India dus we konden ook ons favoriete ontbijt krijgen Indiase dosa’s (Luuk vond ze iets minder lekker).

De volgende dag gingen we naar de Batu Caves, dit is een hindoetempel in een grot. Bij deze hindoetempel kon je ook een tour door de grotten in het donker (zaklamp) doen, dit leek Luuk wel spannend. Wij hadden onze twijfels of hij dit niet te eng zou vinden maar alles moet uitgeprobeerd worden. Dus wij de grot in waar we een uitleg kregen over het ontstaan van de grot en hebben we het wildlife van de grot aanschouwd (spinnen, wormen, duizendpoten, etc.). Op de terugweg even over de markt in Chinatown.

Verder hebben we nog een paar dagen vertoefd met winkelen, bowlen, niets doen en vanuit de KL toren (421 meter hoge televisietoren) het uitzicht over de stad bekijken.

Vanuit KL zijn we doorgereisd naar Malakka, een oude Portugese/Nederlandse koloniestad. Hier hebben we een wandeling door de oude stad gemaakt om ons koloniale erfgoed te bekijken.

Helaas begon het weer ons tegen te werken (regen) en moesten we beslissen of we in Maleisië zouden blijven of sneller naar Thailand gaan. We hebben het laatste besloten om het mooie weer op te zoeken. Dus 15 uur in de bus naar Penang om een visum Thailand te regelen. Daar hebben we de stad Georgetown bekeken; oud verdediging Fort, tempels, huizen op palen in zee, groot cruiseschip. Tevens een toertje over het eiland gemaakt; snake-tempel, fruitplantage en speelgoedmuseum. Johan over de zeik omdat alle entrees twee a drie keer zo duur was als de Maleisiërs (buiten porporties).

Visum geregeld dus op weg naar Thailand Phuket (15 uur, zou 12 uur zijn) naar welverdiende rust op het strand. In Phuket weinig tot niets gedaan en genoten van het strand en de zee. We hadden het geluk dat we er waren met Loi Krathong festival, het Thaise feest van het licht. Bij dit festival laten de mensen bootjes van bananenbladeren, bloemen en lichtjes te water. Tevens worden er wensballonnen in de lucht opgelaten. Dit gebeurde bij Phuket op het strand dat een fantastisch schouwspel was.

Helaas begon het weer ons hier ook tegen te werken, dus op weg naar Bangkok op we naar het zonnetje.

In Bangkok naar ons oude stekkie Koh San Road. Op de weg daar naar toe hebben we nog even nagevraagd of Marcel ook via Bangkok reisde en ja dit was het geval, dus maar even een afspraakje gepland om gezellig te eten met elkaar. Dus gezellig met Marcel wat gedronken, gegeten, nieuwtjes en roddels besproken (er was nog niets veranderd in Nederland). Volgende dag afgesproken om met zijn 4-en  naar de grootste markt van Thailand te gaan, ook daar worden dezelfde dingen verkocht als overal. Gelukkig voor Luuk was er ook een speeltuin in de buurt, dus zijn dag kon niet meer stuk. ’s Avond ook nog saampjes gegeten en weer afscheid genomen van Marcel die doorging naar Vietnam. Na een dagje lekker niets doen, lopen we even een rondje en wie komen we daar tegen Noor en Ferry, al ben je nog zo ver je komt altijd bekende tegen het lijf, even gezellig geborreld en bijgekletst (zij kwamen net van Koh Chang waar wij later onze reünie zullen hebben).

Luuk wilde nog graag naar een hoge tempel die hij vanaf de watertaxi had gezien, dus met de watertaxi erheen. Maar helaas viel de regen met bakken naar beneden toen we daar aankwamen, dus maar weer terug en maar weer terug op het to do lijstje gezet.

Nog wel een tripje gedaan naar de drijvende markt en de paraplumarkt, dit is een markt wat op de spoorrails is en als de trein er aankomt alle waren opzij geschoven worden en daarna business as usual.

Na Bangkok zijn we naar Kanchanaburi doorgereisd. Deze plaats is bekend van de Dodenspoorlijn (Birmaspoorlijn (415 km)) en brug over de rivier Kwaidie tijdens de tweede wereldoorlog door honderdduizenden krijgsgevangenen is aangelegd (waarvan velen het niet overleefde)

Daar aangekomen bij ons hotel lekker een middagje bij het zwembad gelegen om de volgende dag een fiets te huren om de omgeving te ontdekken. Het oorlogsmuseum en begraafplaats bezocht (waar ook duizenden Nederlanders liggen), verder met een grote bocht voor een blik in de omgeving naar de Bridge over de River Kwai gereden. Als je de geschiedenis leest blijft dit indrukwekkend dat dit allemaal met de hand aangelegd is.

De volgende dag een trip naar Erewan watervallen, erg mooi zijn tot de 5e (van de 7) trap gekomen. Na de waterval naar Hellfire pass, dit is het zwaarste gedeelte van dodenspoor, bestond uit het uithakken van een berg waar de spoorlijn doorheen moest. Tevens nog een grot bezocht die als ziekenhuis werd gebruikt in de oorlog en nog een stukje met de trein over dodenspoorlijn (nog ong. 100 km in gebruik) gereden.

De volgende dag richting Ayutthaya, 1 van de oude hoofdsteden van Thailand. Daar een dag rondgefietst om de oude ruines van de tempels te bekijken (voor ons de tweede keer maar blijft indrukwekkend) en olifantjes te voeren. Onderweg veel goede berichten over Sukothai gehoord (ook een oude hoofdstad die veel gemeen had met Angkor What Cambodja), dus voor we Chang Mai aandoen ook hier maar even langs. En ja we moeten zeggen deze tempels zijn erg indrukwekkend. Dit was in een middag te bekijken, dus de volgende dag op weg naar Chang Mai.

Al even contact gelegd met Liek om te kijken of zij al gearriveerd was in Chang Mai (we waren door Marcel geïnformeerd met het reisschema van Liek). Liek was er al en wij zouden contact opnemen als wij in Chang Mai waren gearriveerd. Dus zo gezegd zo gedaan maar in vreemde stad is het toch moeilijker om elkaar te vinden dan gedacht. Na een uur elkaar ge-sms’t en  gebeld te hebben was het gelukt we hadden elkaar gevonden, bleek dat alle hoeken van de oude binnenstad op elkaar leken en stonden we ieder aan een kant van de stad.

In Chang Mai een hele gezellige tijd met Liek gehad, dierentuin bezocht, Johan met Liek thai-boxen, avondmarkt en lekker rondgelopen, niks doen, eten en drinken. Wel hebben (wij zonder Liek, die ging naar een olifantenkamp) een toeristisch toertje gedaan waar we gingen bamboe-raften, Longneck dorpje bekijken, naar een vlindertuin en met een ossenkar en op een olifant rijden. Wij hebben de trip uitgebreid om nog naar de tijgerkamp te gaan, daar hebben we de babytijgertjes geaaid.

Na veel beraad via welke kant van Thailand we richting Koh Chang zouden reizen (waar de reünie zal plaatsvinden), toch maar de makkelijke kant gekozen. Dus met de nachttrein naar Bangkok en vanuit daar direct de bus pakken naar Koh Chang. Op Koh Chang aangekomen na een reis van 24 uur eerst maar het strand opgezocht voor een overheerlijk biertje. Indien wij er 5 daagjes eerder waren dan de rest (mijn ouders en broer, Marcel en Liek) hadden wij ervoor gekozen eerst in een andere plaats te gaan zitten dan we met z’n allen zouden zitten. Liek had ook besloten eerder naar Koh Chang te komen. Dus ’s avonds met z’n vieren gegeten en verder lekker op het strand vertoefd. Na 5 dagen verkast naar de locatie waar we met z’n allen kerst en Luuk’s verjaardag zullen gaan vieren. Gezellig zo’n reünie en alle verhalen. De volgende dag de verjaardag van Luuk, dus ’s nachts de slingers opgehangen, kadootjes ingepakt (deze nog zonder dat Luuk het doorhad onderweg gekocht). ’s Morgens moest Luuk eerst langs iedereen om z’n kadootjes te innen (deed hij met volle overtuiging), daarna met z’n allen taart eten (gelukkig te krijgen en hadden we alvast besteld) en daarna naar het strand. Kan toch niet iedereen zeggen een verjaardag vieren op het strand in Thailand.

De volgende dag hadden we met z’n allen een snorkeltoertje op de agenda, 4 eilandjes aangedaan en heerlijk dagje op de boot. Verder met z’n allen veel op het strand gezeten,  veel gelachen, gedronken, een hiking tocht langs 5 watervallen gemaakt en kerst en oud op nieuw samen gevierd. Voor Johan en mij een vakantie in een vakantie indien we nu oppas hadden (ook wij hebben weer de late uurtjes gezien).

Na Nieuwjaar ging iedereen zijn eigen kant op (alleen Liek was al na de kerst naar Nederland vertrokken). Wij met mijn ouders naar Bangkok, Co op de fiets verder in Thailand en Marcel naar Cambodja. Het was heel erg gezellig maar ook weer lekker om verder te gaan met reizen (kan niet altijd alleen maar luieren zijn). Wij zijn 3 daagjes in Bangkok geweest indien we pas een dag later dan gepland met de nachttrein naar Nong Kai (grens met Laos) konden reizen. Indien het zo verschrikkelijk druk was in Bangkok (veel kerstvakantie toerisme) zijn we maar een dagje naar de dierentuin gegaan om deze drukte te ontlopen, verder weinig gedaan.

Dus na 3 dagen Bangkok op weg naar Laos met een tussenstop Nong Kai. In Nong Kai is een beeldentuin met hele aparte Budha beelden verder is er niet veel te beleven. Dus na een dag zijn we doorgereisd naar Laos waar we nu zitten.

Binnenkort ook een update van onze belevenissen vanuit Laos ( echt binnenkort !)