Laos en China en de laatste daagjes in Thailand

Vanuit Nong Kai over de Vriendschapsbrug naar Vientiane, hoofdstad van Laos. We zaten in een heerlijk hotel met zwembad waar we veelvuldig gebruik van hebben gemaakt. In Vientiane hebben we direct visum voor China geregeld, dachten dat we daarvoor van alles nodig hadden zoals werkgeversverklaring, bewijs van inkomsten etc. Wij alles bij elkaar verzameld hadden we alleen een bewijs van verblijf (hotel) en uitgaande vlucht nodig (dit konden we regelen met een reisbureautje tegen betaling, fictief hotel en vlucht, want we wisten nog niet wanneer we gingen en hoelang). Ons plan was om direct omhoog te gaan naar Luang Prabang en met de slaapbus (24 uur) door te reizen naar Kunming, China. Maar we kwamen erachter dat we dan precies met China’s Spring Holiday (incl. Chinees Nieuwjaar) aan het reizen zouden zijn. Dit is waar bijna heel China verhuist van de ene kant van het land naar de andere kant om bij zijn familie het Nieuwjaar te vieren (de big rush). Dit betekent dus ook dat alle treinen en bussen volgeboekt zijn. Het was nog wel twee weekjes ervoor maar toch volgens het internet is de week ervoor het drukst, maar of dat ook in Yunnan de provincie waar wij heen wilde zo zou zijn wisten we niet. Na wat wikken en wegen toch besloten om af te reizen naar Luang Prabang om vanuit daarvan door te reizen naar China. Na een busrit van 15 uur, met kotsende locals, aangekomen in Luang Prabang.  Daar was het voor onze norm koud. Omdat we ’s avonds aankwamen zijn we de volgende dag pas Luang Prabang gaan verkennen. Luang Prabang ligt aan de Mekong, het is een relaxte maar toeristische stad. We hebben Luang Prabang wandelend verkend, tevens hebben we een prachtige waterval en een Hmong dorp bezocht, een boottochtje over de Mekong gedaan met een stop  in een dorpje en grot. Ik ben ook het aalmoes ritueel van de monniken geweest. Om 6 uur gaan de monniken langs de weg eten/geld ophalen en zegenen ze de mensen die dit aanbieden. Het was niet echt de moeite waard. Er waren maar een paar locals die iets aanboden, de rest toeristen. Jammer maar sommige tradities bloeden dood.

Tevens hadden we ook besloten dat we toch maar later naar China zouden gaan en niet met de bus (die hadden we daar gezien, werd je niet vrolijk van) maar met vliegtuig. Indien de plannen weer helemaal waren omgegooid moesten we ook ons reisschema voor Laos aanpassen.

In deze dagen ook ingelezen in Laos en de route een beetje uitgestippeld, na Luang Prabang gingen we door naar Phonsavan. Deze plaats ligt in het meest gebombardeerde gebied ter wereld (door de Amerikanen in de Vietnamoorlog). Dit is ook terug te zien, overal worden de resten van bommen gebruikt als decoratie. We gingen naar Phonsavan voor de Plain of Jars (vlakte der kruiken) en het bomb village, dit was het gemakkelijkst te doen met een toertje. Maar als we dit met z’n drieën moesten doen was dit erg prijzig. Dus we hebben op straat wat andere toeristen aangeklampt en samen met hun een toer geboekt. ’s Avonds ter kennismaking samen gegeten en de volgende dag vroeg op pad. Eerst naar bomb village, dit is een dorp die voor de opbouw van hun dorp delen van ontmantelde bommen gebruikt, daarna naar een bomkrater (indien het nog vol met mijnen en bommen ligt moet je wel op de paden blijven) en daarna na de Plain of Jars. Dit is vlakte met honderden gigantische kruiken verspreid over verschillende locaties. De grootste is 3 meter hoog en weegt 6000 kilo. Ze weten niet precies waarvoor de kruiken gebruikt zijn. Er zijn theorieën bv water, drank of als urnen voor de doden. We hebben 3 plaatsen met kruiken bekeken en nog een gestrande Russische tanker en een whisky dorp (stookte eigen whisky). ’s Avonds nog gezellig met z’n allen gegeten en de volgende dag op weg naar Vang Vien, werd het ook weer wat warmer.

Vang Vien staat bekend om drank, party’s, tuben (met een binnenband in het water tobberen van kroeg naar kroeg), etc. In verband met slechte ervaringen in het verleden (doden ivm drank/verdrinking) zijn veel dingen aan banden gelegd en is het nu een relaxte plaats met een prachtige omgeving. Wij hebben hier een aantal dagen vertoefd en genoten van het uitzicht, een fietstochtje naar de blue lagoon en grot gemaakt, een kajak/tubing (niet van kroeg naar kroeg, maar door een grot) toertje gedaan. Indien we pas de 5e januari naar China zouden vliegen moesten we nog een aantal dagen invullen. We zijn helemaal naar het zuiden van Laos gegaan (tegen de Cambodjaanse grens). Naar de 4000 Islands, dit zijn dus ong. 4000 eilandjes in de Mekong delta. Niet veel van verwacht maar we waren aangenaam verrast, over heel Laos trouwens. Laos is erg mooi maar wel meer toeristisch dan verwacht. Hier lekker rondgefietst op Don Det en Don Khong (twee eilanden die met een brug aan elkaar waren verbonden) en wederom een dagje gekajakt. Prachtige watervallen gezien (grootste van zuidoost Azië), rivier dolfijnen gespot en genoten van de prachtige omgeving, incl. zonsopgang en ondergang over de Mekong delta.

Na de 4000 Islands weer terug met wederom een monsterrit van 19 uur naar Vientiane, maar we hadden gezellige reisgenoten dus het viel al met al mee. Alleen niet dat Johan midden in de nacht nog een Laosaanse slaapgenoot tegen zich aankreeg (5 op een rij is teveel). In Vientiane nog een tweetal daagjes gerelaxt en op zoek geweest naar warmere kleren (in China is het een stuk kouder), maar dit lukte niet echt dus dit moeten we maar in China regelen.

Dus op weg naar China, spannend want het was nog steeds Spring Holiday (laatste daagjes) dus we waren erg benieuwd of we hier last van zouden hebben. Aangekomen in Kunming waren we verrast hoe rustig het op de weg was en dat nog veel winkels dicht waren. De taxichauffeur vertelde ons dat dit was vanwege de Spring Holiday, iedereen was uit de stad naar het platteland. We merkten ook hoe langer Spring Holiday was afgelopen hoe drukker het op de weg werd en meer winkels opgingen.

In Kunming zijn we naar een prachtig park geweest met Chinese prieeltjes, tulpen uit Amsterdam, waterbootjes, visvijver, optredens van lokale zangers/dansgroepen en een entertainment gedeelte met spelcomputers, draaimolens etc. We zijn naar de meest vreselijke dierentuin geweest, met de meest vieze wc die we de gehele reis hebben meegemaakt. Een dag met de bus naar het Stenen Woud. Ze kunnen in China niet het toertjes principe zoals in Laos, Thailand, het zijn dan privé toertjes die heel duur zijn. Dus met een in het chinees geschreven papiertje (zijn maar weinig chinezen die Engels kunnen) naar het busstation op naar het Stenen Woud, lukte weliswaar vrij soepel. Het Stenen Wouden is een karstlandschap wat op een bos lijkt, dus heerlijk door een bijzonder bos gewandeld. Verder nog lopend Kunming bekeken en geshopt voor warme kleren. We hebben veel Chinese toeristen gezien maar weinig westerse toeristen.

Na Kunming zijn we naar beneden gegaan naar Yuanyang waar de grootste rijstterassen van Azië liggen. Wederom met een briefje vanuit het hostel op pad, deze keer ging het iets minder gemakkelijk (en langer) maar gelukkig hadden we een Chinese sprekende reisgenoot (Française die in Sjanghai woonde) en zijn we uiteindelijk op de plaats van bestemming aangekomen. De volgende ochtend vroeg op om de zonsopgang over de rijstvelden te zien, echt heel bijzonder. Verder op de dag nog naar de blauwe rijstvelden en naar de zonsondergang. Dit was allemaal bij verschillende rijstvelden en het was echt  prachtig.

We hadden geregeld om met onze chinees sprekende reisgenoot de volgende dag naar het busstation te gaan om verder te reizen naar Jianshui, dit is een plaats met nog authentieke architectuur. We hadden weer geluk want Jean, een Engels sprekende Chinese, reisde ook naar Jianshui. We hoefde alleen maar haar te volgen, ze heeft ook een hostel geregeld. Jean stelde ook voor om naar een nabijgelegen historische dorpje Tuanshan te gaan wat echt nog in Yunnan bouwstijl behouden is (en nog steeds bewoond). Wij hadden hierover niets gelezen dus waren aangenaam verrast om dit te zien, je kreeg het gevoel dat je in het oude China  terecht was gekomen. Op de terugweg nog langs de “Twin dragon bridge” een van de oudste bruggen van China en is overgebleven uit de Qing dynastie. Na deze leuke maar verrassende trip nog lekker geluncht met Jean, ook dit is een uitdaging in China indien alles in het chinees is. Verder nog Jianshui verkent en een prachtige Chinese tuin bezocht.

Met een tussenstop in Kunming zijn we doorgereisd naar Dali. De meeste plaatsten in China bestaan uit een nieuwe en oude stad, dit geld ook voor Dali. Alle nieuwe steden zijn allemaal hetzelfde maar de oude steden proberen ze de oude historie te behouden en zijn voornamelijk voor toeristen, dus veel souvenirs winkels, restaurants en barretjes. Wandelend Dali ontdekt en een tocht om het meer gedaan (waar Dali aanligt), maar dit was helaas in de regen. We hebben een authentiek chinees huis, batik fabriek en een tempel bezocht. Was leuk maar niet spectaculair, de lunch was echter wel erg lekker.

Na een paar dagen Dali omhoog naar Lijang. Lijang bestaat ook uit een nieuw en oud gedeelte, het oude gedeelte is een doolhof van straatjes met souvenirwinkeltjes waar je heerlijk doorheen kan struinen. Vanuit Lijang hebben we de Tiger Leaping Gorge trektocht gedaan. Dit is 2 daagse trektocht bovenlangs en door een kloof (op gemiddeld 2500 meter hoogte) met enerzijds de kolkende Yangtze rivier onder je en aan de andere kant steile bergrotsen. De naam bedankt de kloof aan een legende dat een tijger die achtervolgt werd door jagers bij een nauw punt van de kloof van de ene kant naar de andere kant gesprongen is.

Dus met vol goede moed begonnen we onze trektocht, Luuk op de rug van Johan en ik de dagtas. We hadden gehoord dat het zwaarste gedeelte zou zijn de 28 bochten (leaps), maar om daar te komen was het ook al een hele klim. We liepen op met een Canadees stel, Iers stel en 4 Australische jongens (het is geen trektocht met gids, je volgt gewoon de pijlen) en gelukkig was ik niet de enige die het aardig pittig vond (kreeg voornamelijk steun van de dames). Na de 28 bochten hadden we ook het hoogste punt bereikt en gingen we geleidelijk naar beneden. Na 7 uur lopen door een prachtig landschap en adembenemende uitzichten hadden we het hostel Halfway (was 2/3) bereikt. Na een lekker biertje, wat eten en een nachtje slapen gingen we met goede moed aan het laatste stuk (ong. 3 uur) om bij eindpunt (waar de bus vertrekt) te komen. Daar aangekomen busticket geboekt voor terugreis naar Lijang, wat drinken en toen begonnen aan de naar beneden gelegen Yangtze rivier (3 uur op en neer). Dit was een heel eng zwaar stuk naar beneden, ik ben niet zo dol op dieptes en trappen langs de muur. Maar met veel angst, zweet, tranen en gemopper zijn we beneden gekomen wat gelukkig wel de moeite waard was. Helaas weet iedereen als je naar beneden gaat moet je ook weer omhoog moet en stijl was het. Boven aangekomen wat gegeten en daarna met de bus terug naar Lijang. Daar nog 1 nachtje en dag gebleven voor de laatste boodschappen en toen teruggevlogen naar Kunming. Het Originele plan was om door te reizen naar Shangri La maar daar had een maand eerder een grote brand gewoed in de oude stad. ( 75% verwoest ) dus maar niet gedaan.

In Kunming 1 ½ dag gebleven om door te vliegen naar Kuala Lumpur. In Kuala Lumpur nog lekker geshopt en nogmaals een dierentuin bezocht (daar hadden we ook hogere verwachtingen van) Na 3 daagjes Kuala Lumpur zijn we doorgevlogen naar Phuket voor strand, zee en rust. Hier vertoeven we nog steeds. Hierna gaan we nog een paar daagjes Bangkok en daarna vliegen we de 20e terug naar huis.

Dus iedereen bedankt voor het lezen en de leuke reacties. Helaas zal er de komende jaren het er niet inzitten om weer maanden weg te gaan….maar je weet het nooit.