indonesië

Hallo luitjes,

Even weer een berichtje van ons. In het vorige stukje melde ik dat we naar Maleisië zouden gaan. Nou dat ons gelukt voor twee dagen. Het weer was zo slecht in Maleisië dat we zijn uitgeweken naar Indonesië waar het zonnetje wel scheen. Aangekomen op Bali we direct op zoek gegaan naar een mooi strand. In de boeken stond dat Sanur iets rustiger was dan Kuta en we wilden rust, zee en stand. Daar aangekomen was het strand niet veel, scheen er geen zon en was het wel heel erg rustig. Dus na beraad gelijk door naar Kuta, waar de zon scheen, het wel een stuk drukker was maar wel gezelliger (voor ons dan).

Na daar twee daagjes vertoeft te hebben wilden we toch nog op zoek naar een mooi wit strand met een blauwe zee. Dit zou te vinden zijn op de Gili eilanden, dus wij daar naar toe. En ja het was waar witte stranden en hel blauwe zee. Daar heerlijk vijf dagen op het strand gezeten. Na het strand toch maar weer wat actiever worden (het kan natuurlijk niet de hele tijd vakantie zijn :) ). We hebben een 5 daagse boottocht gedaan naar de Komodo eilanden om daar de Komodo draken eens van dichtbij te bekijken. We begonnen vanuit de westkust van Lombok om vandaar met de bus door Lombok te rijden om bij de oostkust de boot op te gaan. Eerst nog even een stop bij pottenbakkers, een bootswerf om dan eindelijk uit te varen. De eerste twee dagen waren voornamelijk op de boot zitten, snorkelen en eten (ontbijt, lunch & diner). Slapen deden we op het dek (waren te laat met boeken voor een cabine). De eerste nacht hebben niet veel mensen geslapen, de zee was erg ruw en de bedden erg hard, de tweede nacht iedereen als een roosje want iedereen was uitgeput (gelukkig was de zee ook wat rustiger). Eindelijk kwamen we de derde dag aan op de plaats van bestemming Komodo eiland. Daar aangekomen met de ranger op pad om zoek naar de Komodo draken. En jawel we hebben er daar drie gezien. Echt indrukwekkende dieren, lijken wel van afstand minder gevaarlijk dan ze werkelijk zijn. Er was namelijk een maand terug nog een jongetje gedood door een Komodo draak. Na Komodo eiland weer op de boot op weg naar Flores, eerst nog even langs het rode zand strand om te snorkelen. Ik moet zeggen het snorkelen in Indonesie is zeer de moeite waard. Dit laatste plekje was tot nu toe nog wel het beste. Bij Flores hadden we een afscheids & welkomsfeestje. Je kon namelijk tot Flores mee varen om weer mee terug naar Lombok. Wij gingen mee terug naar Lombok. Op de weg terug zijn we eerst nog op het eiland Rinca om daar ook weer Komodo draken te spotten en het eiland te verkennen (wel weer met een ranger met een grote stok om de Komodo draken weg te houden). Hier hebben we wel een stuk of acht draken gezien. Op terugweg hebben we nog een waterval (waar Johan tarzan kon spelen, zie foto's) en orgineel vissersdorp bezocht en gesnorkeld. Terug op Lombok hebben we eerst bijgeslapen in een heerlijk zacht bed en gedoucht met heerlijk heet water (helaas krijgen we dit niet elke dag).

Na Lombok terug naar Bali waar we het plaatsje Ubud hebben aangedaan. Deze plaats wordt het cultureel centrum van Bali genoemd. Vanuit daar hebben we samen met twee nederlandse meiden (die we ontmoet hadden op de Komodotoer) de vulkaan Batur beklommen en de tempel Tanah Lot (tempel in de zee) bezocht. Helaas moesten we ons gezelschap alweer missen, dus zijn we met z'n tweeën nog in Ubud naar een Balinese dansvoorstelling geweest. Na al deze activiteiten moest er toch echt weer gerust worden dus op naar het strand in Lovina (bovenin Bali). Daar weer van een kouwe kermis thuis gekomen van een trip naar een hotel. Helaas hadden ze ons weer te pakken met hun mooie praatjes. Dus dan maar zelf op zoek naar een hotel, nu hadden we gelezen dat in Lovina een hotel moest zijn met tamme dolfijnen (dolfijnen die gered waren vanuit vissersnetten) in een zwembad. En wat bleek dit hotel zat nog geen honderd meter lopen van ons vandaan, dus wij kijken of we een kamer konden krijgen. Helaas konden we maar voor nachtje blijven, maar ik (syl) heb wel met een dolfijn gezwommen. Moet wel zeggen dat dit mannetje een extra vin had. Daar nog gezellig met een Nederlands stel geborreld. De volgende dag gedoken langs een koraalmuur en in een grot, 1 van de mooiste duiken tot nu toe.

Verder hebben we in Lovina alleen maar aan het zwembad gezeten in ons nieuwe hotel. Oja we hebben nog 1 dansvoorstelling van een schooltje meegemaakt (erg schattig om te zien)

Omdat we vanuit Kuta weer doorvlogen naar Maleisië hebben we daar onze laatste daagjes Indonesie doorgebracht. We zitten nu in Maleisië.

Oja voor iedereen die het wil weten we komen 6 oktober (+- 13:00) weer in Nederland aan : (