bali en java

Indonesië

Na een vliegreis van 16 uur, waar Luuk gelukkig er 12 van heeft geslapen, komen we aan op Bali. Daar worden we netjes opgehaald en naar ons hotel in Sanur gebracht. Dit keer iets luxer om de eerste dagen lekker bij te komen en te wennen. We hebben ook niet veel ondernomen, boekje gelezen, gezwommen, beetje langs de boulevard gelopen en een dagje gefietst.

Na een aantal dagen lekker te zijn bijgekomen op weg naar Ubud. Vorig keer gingen we altijd met de Shuttlebus, maar het blijkt met z’n drieën net zo goedkoop te zijn om met een auto met chauffeur te gaan. Dus met onze private car naar Ubud, daar was het door ons gekozen hotel vol, maar onze chauf wist wel een ander goed hotel. Daar aangekomen bleek het een prima hotel. Johan had nog wat kunnen afdingen, maar we merken dat alles wel duurder is geworden dan de vorige keer. Ingecheckt en uitgepakt, eerst maar eens een plons in het zwembad, daarna op zoek naar een fiets met een zitje. Want het blijkt dat er geen fietsen verhuurd worden met een zitje, alleen bij een fietstrip. Dus wij Ubud in en bij elke fietsverhuur checken of ze ook fietsen met zitjes hadden, helaas niet, maar lopende voort viel mijn oog opeens op een fiets met een zitje (waarschijnlijk de enige in Ubud), en gelukkig was deze nog een heel aantal dagen te huren.

De volgende dag op de fiets naar Monkey Forrest. Monkey Forrest is een natuurgebied en tempel complex waar ook ruim 600 apen (Makaken) leven en dus los rondlopen. Ze zijn mensen gewend en zijn altijd aan het kijken of ze lekkers kunnen krijgen/pakken. Luuk vond het wel spannend al die loslopende apen, maar ook wel een beetje eng (ook ik want ze komen heel dichtbij). De volgende stond er een dagje fietsen op het programma. We hadden een route op internet gevonden naar een waterval en dachten wel dat dat zou lukken, dat viel vies tegen naar 2 kilometer waren we de weg kwijt. Gelukkig kwamen we Barry tegen, een Amerikaan die in Bali woont en hij vond het wel gezellig om ons die dag te begeleiden naar de Waterval. Uiteindelijk zijn we door hem ook nog bij een jongen die kokosnootwater maakte en de House op masks en puppets geweest. Daar heeft hij ons achtergelaten en verteld hoe we terug naar Ubud moesten fietsen. Helaas ons richtingsgevoel liet ons wederom in de steek en hebben 15 kilometer omgereden.

Luuk en Johan hadden een relaxdagje nodig, dus zij gingen filmpje kijken, zwemmen en lekker luieren en ik ging winkelen in Ubud. Volgende dag ook niet veel gedaan, ons volgende reisdag geregeld en ’s avonds naar traditionele Balinese dansvoorstelling met, draken, maskers, etc.

De volgende dag op naar onze volgende bestemming Lovina. Weer met private car en nu met een tussenstop bij de Gigit waterval. Een prachtige waterval, wat uit drie delen bestaat waar je ook afzonderlijk naar toe moest lopen. Wij vonden de gids niet nodig maar ook hier liet ons richtinggevoel ons in de steek, niet leuk met het warme weer. De drie terraswaterval was moeilijk te vinden en 4-5 jarige zoon van de waterverkoopster was zo lief om ons er heen te brengen. Luuk vond dit erg gezellig, gelukkige hebben kinderen een eigen taal die alle kinderen over de gehele wereld verstaat. Want rennen, schieten en met steentjes gooien in het water is leuker met z’n tweeën dan in je eentje.

Aangekomen in Lovina heeft de chauf wederom een leuk hotelletje voor ons uitgezocht (hoe weten ze het toch te vinden en wat krijgen ze ervoor)

Voor de volgende ochtend een dolfijnen trip geboekt, dus om half vijf ons bed uit om vijf uur in de boot te zitten. Gelukkig niet voor niets want we hebben genoeg dolfijnen gezien, Luuk vond het nog wel vroeg en vond het lekkerder bij mij te zitten slapen totdat er hele scholen dolfijnen bijna naast de boot zwommen.

Verder hebben we in Lovina nog wat rondgekeken en gerelaxt.

De volgende plaats die we aandoen is Pemuteran, richting Java, om te snorkelen. Vorige keer hebben we hier gedoken en was erg mooi. Op de weg daar naar toe een stop gemaakt bij een boeddhistische tempel, hotspring en een schildpaddenopvang. Helaas konden we daar niet slapen, dus dan maar aan de overkant van de weg (konden we met Luuk er nog een keer toe). De snorkeltrip viel een beetje tegen, de plek was aardig maar niet geweldig. Helaas vond Luuk het toch te eng, hij heeft het wel 3 drie geprobeerd (stoere man/ mama en papa trots) en mochten Johan en ik zelf met z’n tweeën snorkelen en hij met de kapitein alleen op de boot ( begint meer en meer te wennen).

Verder onze volgende trip gepland en mijn verjaardag gevierd met zingen, kaarsjes (4 + 1 boehoehoe), cadeautje van Luuk (Johan’s volgt nog), luxe lunch.

Voor het vervolg hadden we een trip naar de Bromo vulkaan geboekt met een tussenstop bij de vulkaan Ijen (kratermeer). Een lange reisdag van ongeveer 11 uur. Dus om half 4 opstaan om vervolgens om 4 uur te vertrekken naar de veerboot naar Java. Op Java onze reis per auto vervolgd naar het kratermeer Ijen. Na 1½ uur omhoog (stijl) te lopen naar het kratermeer (Luuk bij Johan in de rugdrager, wat een mazzelaar) arriveerde we aan de top van de vulkaan Ijen. Helaas was het niet helemaal helder en konden we maar af en toe een blik werpen op het kratermeer. Ondanks het matige zicht was het de moeite waard. De rest van de dag in de auto op weg naar de vulkaan Bromo om daar de volgende ochtend wederom om 4 uur ’s morgens te beginnen met de zonsopgang met zicht op de Bromo. We werden met groten getale per jeep vervoerd naar de plek waar de zonsopgang het beste te zien was. Weg het idyllische plaatje want we stonden er met honderden, die ook allemaal het beste plekje wilde. Het duurde voor Luuk te lang en hij kreeg het koud, dus ben ik bij de souvenirstalletjes rond een vuurtje (kolen) gaan staan om het wat warmer te krijgen. Johan foto’s zijn ook mooi. Hierna gingen we naar de Bromo vulkaan zelf. Daar aangekomen werden we opgewacht door handelaren die een ritje op een paard omhoog verkochte, dit leek Luuk wel wat, ons wat minder indien we beide niet echt gek van paarden zijn. Dus elkaar aankijkend bleek ik de pineut en moest met Luuk met het paard mee omhoog, achteraf viel het mee en was het voor Johan een stuk minder tilwerk. De trap omhoog, blik werpen in de krater en weer naar beneden. Indien ik hoogtevrees heb en niet echt van trappen hou, moest Johan eerst naar beneden met Luuk om daarna weer omhoog voor nog een paar foto’s (goed voor z’n conditie).

Na het ontbijt hadden we afgesproken dat we in Malang zouden worden afgezet, maar dit verliep niet echt soepel. De gids en de taxichauffeur kenden Malang niet goed en konden ons hotel (gelukkig nog niet geboekt) niet vinden. Na 2 á 3 uur in Malang gereden en stil (spitsuur) gestaan te hebben maar besloten om een ander hotel te kiezen. Dus de gids wist wel wat, maar was of vol te duur of echt helemaal niets werd de sfeer er niet gezelliger op. Uiteindelijk toch een goed hotel gevonden en konden we even bijkomen van de reis en de hectiek.

Na lekker uitgeslapen te hebben en een treinkaartje gekocht voor Yogyakarta hebben we Malang verkend. We kwamen uiteindelijk, na een heerlijke lunch van barbecuet vis, rijst en sambalsaus, bij een vogeltjesmarkt terecht. Zielig, allemaal kleine hokjes en slecht verzorgt. Gelukkig merkt Luuk daar niets van, die vond het geweldig beestjes. Indien de meeste uitstapjes meer voor ons waren hadden we volgende dag een dagje dierentuin (incl. kermis) gepland geplant. Nou Luuk vond de kermis geweldig, wij ook alleen mochten wij niet in alle attracties (te groot). Maar het was echt een heel leuk amusementpark.

De dag erop met de trein naar Yogyakarta, wat een verschil met Nederland goedkoop, lekkere stoelen, eten en drinken te koop, stopcontacten. Dus een hele relaxte treinreis van 7,5 uur gehad, gevuld met lekker een filmpje met me zoon kijken.

In Yogyakarta hadden we al een hotel geboekt, waren bang dat er wederom hotels vol waren en dat lang moet zoeken. Helaas was prijs kwaliteit verhouding niet echt op 1 lijn maar uiteindelijk was het best een fijn hotel (andere hotels niet beter voor die prijs, tja het is een toeristenstad)

In Yogyakarta hebben we een beetje rondgelopen, gewinkeld en het paleis van de Sultan en de tempels Borobudur en Prambanan bezocht.

Vanuit Yogyakarta zijn naar Kuala Lumpur, Maleisië gevlogen waar we nu vertoeven.